projekt: http://www.atcsites.com

Strona główna  ::   Aktualności  ::   Zarząd i członkowie  ::  Linki  ::   Kontakt

Menu główne

Rok 2019

Z ŻYCIA KOŁA:  ROK 2015

Spotkanie noworoczne 2014/2015

Tradycyjnie już w styczniu odbyło się noworoczne spotkanie koleżeńskie. Na spotkaniu 20 stycznia omówiliśmy ciekawsze wydarzenia z życia koła z ubiegłego roku. Omówiliśmy również plan działalności na rok 2015. Obecnością z życzeniami zaszczyciła nas Dyrekcja naszej firmy w osobie dyrektora technicznego

Seminarium firmy ZPB J. Maciejewski

W dniu 24 lutego 2015 r. zorganizowane zostało seminarium techniczne z udziałem firmy "Zakład Produkcyjno-Budowlany, J. Maciejewski". Przedstawiciel firmy pan Andrzej Jędrzejewski dokonał jej prezentacji; firma początkowo była dużym wykonawcą ociepleń budynków, obecnie jest głównie producentem chemii budowlanej pod marką "Proma®". Została przedstawiona oferta produkowanych przez firmę materiałów. Następnie omówiono zagadnienia dotyczące sprawdzania wymaganych właściwości wyrobów budowlanych podczas kontroli wstępnej wykonywanej przez nadzór techniczny budowy na przykładzie materiałów stosowanych do ociepleń budynków, ze szczególnym uwzględnieniem styropianu. W części praktycznej seminarium odbyła się prezentacja zestawu do badań wstępnych (m.in. styropianów, przyczepności podłoży) oraz praktyczny pokaz jego użycia.

"Dzień Budowlańca 2015"

Obchody Dnia Budowlańca odbyły się tym razem dość późno, bo 9 października 2015r. Uroczystość odbyła się tradycyjnie już w Dworku ''Stara Szkoła'' w Grocholicach. Wśród gości, którzy zaszczycili nas swoją obecnością byli: Dyrektor Techniczny Oddziału Elektrownia Bełchatów, Główny Inżynier ds. Utrzymania Ruchu, prezesi i przedstawiciele wielu firm związanych z budownictwem działających na terenie naszej elektrowni, przedstawiciele kół ze stowarzyszeń SEP i SIMP oraz członkowie naszego koła. Po krótkim wystąpieniu Dyrektora Technicznego przewodniczący koła zaprosił wszystkich do wspólnej zabawy. Organizatorzy postanowili sprawdzić wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne zgłoszonych drużyn w konkursach z dziedziny budowlanej. Uczestnicy zmagań dołożyli wszelkich starań by zdobyć złoty, srebrny i brązowy kask, które stanowiły nagrodę dla zwycięzców. Przebieg uroczystości można zobaczyć w załączonej galerii zdjęć.

Poniżej kilka zdjęć w galerii:

"IX wyjazd techniczno-poznawczy - Elektrownia Wodna Pilchowice"

Tym razem udaliśmy się na przeciwległy kraniec Polski – w stosunku do roku poprzedniego (Elektrownia Wodna Ołownik na Mazurach). W terminie od 21 do 25 października 2015 r. odbył się kolejny wyjazd techniczno-poznawczy. Postanowiliśmy poznać Elektrownię Wodną Pilchowice w Zachodnich Sudetach oraz zwiedzić ciekawe miejsca tego regionu. Wyjazd w części sponsorowany był przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna z siedzibą w Bełchatowie tutaj.
Na pierwszy punkt wypadowy naszego wyjazdu wybraliśmy ośrodek wypoczynkowy „Złoty Sen” w Złotnikach Lubańskich, położony nad jeziorem w pięknej scenerii kolorowych jesienią lasów. Wieczorem pierwszego dnia rozegraliśmy na kręgielni ośrodka „wstępny” turniej w kręgle, zabawa jak zwykle była świetna.
Następnego dnia rano udaliśmy się do Elektrowni Wodnej Pilchowice. Zapora Pilchowice jest to druga co do wysokości (po Solinie) zapora w Polsce. Powstała na rzece Bóbr w latach 1904-1912 w celu ochrony przed powodziami. Wysokość zapory to 69 m, a szerokość jej korony to 270 m. W wyniku budowy zapory powstał zalew o pow. 240 ha i pojemności 50 mln metrów sześciennych. Poniżej zapory zbudowano elektrownię o mocy 7,5 mw złożoną z 6 turbozespołów. więcej informacji na stronie internetowej tutaj .
Potem udaliśmy się do sympatycznego miasteczka Lubomierz, które znane jest głównie z tego, że kręcono w nim kultowy film „Sami swoi”. Zwiedziliśmy Muzeum Kargula i Pawlaka, w którym można zobaczyć eksponaty z filmu, zdjęcia oraz wysłuchać ciekawej opowieści przewodnika tutaj. W dalszej kolejności udaliśmy się do Zamku Czocha, który pięknie prezentuje się nad Zalewem Leśniańskim na Kwisie. Przewodniczka oprowadziła nas po wspaniałych wnętrzach zamku opowiadając jego burzliwe dzieje. Zamek niestety był wielokrotnie okradany, tak więc nie zachowało się wiele z jego wyposażenia. Zabudowania zamku zostały wykorzystane przy kręceniu filmów: „Gdzie jest generał?”, „Wiedźmin”, „Tajemnica twierdzy szyfrów” i wielu innych. Więcej o zamku na stronie tutaj. Ponieważ zakwaterowani byliśmy w Złotnikach Lubańskich postanowiliśmy zrobić spacer do Elektrowni Wodnej Złotniki na rzece Kwisa. Architektura zapory i elektrowni przypomina elektrownię w Pilchowicach, jest ona trochę mniejsza (kamienno – betonowa zapora posiada wysokość całkowitą 36 m oraz długość w koronie 168 m) i „młodsza”. stanowi ona modelowe rozwiązanie techniczno-funkcjonalne zbiornikowej elektrowni początku XX w. (rok uruchomienia – 1924) tutaj.
Następnego dnia udaliśmy się do Szklarskiej Poręby, zakwaterowaliśmy się w Domu Wypoczynkowym Bełchatów. Głównym punktem trzeciego dnia naszego wyjazdu były atrakcje w Chacie Walońskiej tutaj. Walończycy zostali sprowadzeni do Polski w XII w. przez władców piastowskich, znali się oni na poszukiwaniu i wydobywaniu bogactw naturalnych. Kilku kolegów zostało poddanych próbie czterech żywiołów, a koleżanki wcieliły się w postacie wiedźm, które „skutecznie” im w tym pomagały. Wszyscy świetnie się bawili, w Chacie Walońskiej poznaliśmy grupę sympatycznych motocyklistów, którzy towarzyszyli nam w pieszej wędrówce do wodospadu Szklarki. Jest on usytuowany na wysokości 520 m n.p.m. i ma 13,3 m wysokości, wodospad oraz jego otoczenie stanowią enklawę Karkonoskiego Parku Narodowego tutaj.
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od przejazdu do miejscowości Kowary. Tam w programie wyjazdu mieliśmy zwiedzanie podziemnej trasy turystycznej o długości ok. 1200 m w nieczynnej kopalni rudy uranu w Kowarach. Kopalnia eksploatowana była w czasie II wojny światowej przez Niemców, po wojnie natomiast przez ZSRR z przeznaczeniem do wyprodukowania pierwszej radzieckiej bomby atomowej w latach 1945-47. Prace wydobywcze zakończono w 1973, obecnie Politechnika Wrocławska prowadzi w kopalni badania i zajęcia dla studentów; więcej na stronie tutaj. Po powrocie do Szklarskiej Poręby udaliśmy się przy pięknej pogodzie na długi spacer przez las do wodospadu Kamieńczyka (846 m n.p.m.). Jest to najwyższy wodospad w polskich Sudetach. Woda potoku Kamieńczyk spada trzema kaskadami z wysokości 27 m. Poniżej wodospadu znajduje się kanion Kamieńczyka długości 100 m. Szerokość przy wodospadzie wynosi około 15 m, a niżej zmniejsza się nawet do 3 metrów. Ściany mają wysokość do 25 metrów tutaj. Na zakończenie pełnego wrażeń dnia wybraliśmy się na kręgielnię i walczyliśmy o puchar przewodniczącego naszego koła PZITB w turnieju w kręgle. Jak zwykle było bardzo wesoło i emocji sportowych nie brakowało.
Ostatni dzień naszego wyjazdu spędziliśmy zwiedzając Teplickie Skalne Miasto. Jest to największy w Czechach tego typu kompleks skalny, jego powierzchnia to ok. 1800 ha. Skały ukształtowane są w formie długich, uskokowych murów, wyrastających wprost z poziomu terenu, o stosunkowo prostych, strzelistych kształtach, które tworzą system płaskich na dole kanionów. Na obrzeżach kanionów znajduje się kilkanaście wolno stojących baszt skalnych osiągających blisko 100 m wysokości. Są tu formy skalne takie jak Skalna Korona (symbol skał teplickich), Wykałaczka Karkonosza, Wieża Strażnicza, Topór Rzeźniczy i wiele innych. Więcej o tym pięknym miejscu można się dowiedzieć na stronie internetowej tutaj.
Jak to zwykle bywa, co dobre szybko się kończy i niestety na następny wyjazd musimy poczekać do przyszłego roku.

projekt: http://www.atcsites.com

Rok 2015

Spotkanie noworoczne

Seminarium firmy ZPB J. Maciejewski

Dzień Budowlańca 2015

IX wyjazd techniczno-poznawczy - Elektrownia Wodna Pilchowice

Opracowanie i treść ©       bartlomiej.lesiakowski@gmail.com

Ostatnia aktualizacja 17.04.2015 r.